Omalovánky v matematice 9.A aneb problém čtyř barevŽáci 9. A v hodině matematiky dostali „mapu“, kterou měli za úkol
vybarvit co nejmenším počtem barev. Většině stačily k vybarvení čtyři
barvy, čehož se potom snažili dosáhnout i ti ostatní. A proč vlastně
deváťáci vybarvovali obrázek? Otázka zní: Stačí čtyři barvy na vybarvení jakékoliv mapy tak, aby žádné dva sousedící státy nebyly vybarveny stejnou barvou? Odpověď na tuto otázku dlouho nebyla zřejmá. Bylo poměrně jednoduché
dokázat (pro laika je však i „jednoduchý“ matematický důkaz nesmyslnou
změtí podivných značek a slov), že určitě lze libovolnou mapu obarvit
pěti barvami. Spoustu map se dokonce podařilo obarvit i čtyřmi barvami.
Nebylo ale jisté, že čtyři barvy stačí na každou mapu. Postupně se
dařilo dokazovat tuto hypotézu pro konkrétní počty států, ale ještě
nebylo hotovo. Matematik totiž může spokojeně spát jen tehdy, je-li
domněnka dokázaná nebo vyvrácená obecně, tj. pro všechny možné případy. A jak se s úkolem poprali deváťáci, si můžete prohlédnout na fotografiích.
Ve fotoalbu si můžete prohlédnout více fotografií Mgr. Lenka Horká Aktualizace 21.02.2021 |