Nedávno jsem se zúčastnila školení o myšlenkových mapách a jejich využití při vzdělávání žáků. Toto téma mě velmi zaujalo a hned jsem přemýšlela, kdy ho v naší třídě PAS vyzkouším. Jedná se totiž o přehledné třídění a uspořádání informací na jedno téma. Tato metoda podporuje všechny funkce mozku - paměť, učení, kreativitu,... Děti se soustředí na určité téma, vidí graficky znázorněné vztahy mezi jednotlivými pojmy, což vede k lepšímu pochopení celku.
Vhodná příležitost se mi naskytla v pátek 9.5., kdy v naší škole probíhal Den mazlíčků. První hodinu naše čtyři děti sepisovaly na lístečky všechny možné pojmy týkající se domácích mazlíčků, pak nastalo už konkrétní přehledné třídění informací do větví a grafické znázorňování souvislostí mezi nimi. Používali jsme barvičky, obrázky vytištěné i nakreslené. Myslím si, že výsledek naší soustředěné práce za pouhé dvě hodiny je opravdu obdivuhodný. Žáci dostali velikou pochvalu i malou odměnu. Zbytek dne jsme strávili na stanovištích se živými domácími mazlíčky nebo v tělocvičně, kde jsme si připomněli chování v krizových situacích.
Myšlenkovou mapu lze využít ve všech možných předmětech, např. při tvoření přehledného zápisu, opakování probrané látky i vyvození nového učiva. Díky ní se děti lépe učí a více si pamatují. Už se těším na další zkušenosti s myšlenkovou mapou.
Mgr. Pavlína Baláková
Aktualizováno 27.02.2021